Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2012

Arp 188 a Ocas pulce

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Bill Snyder (Heavens Mirror Observatory)

Na tomto skvělém pohledu z Hubblova archívu je na pozadí vzdálených galaxií vidět narušenou spirální galaxii Arp 188, neboli Ocas pulce. Tento kosmický pulec je asi 420 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Draka (Draco). Pro oči přitažlivý ocas měří asi 280 tisíc světelných let a vykazuje hmotné kupy jasných modrých hvězd. Jednou z možností je, že kompaktnější vetřelecká galaxie přešla zprava doleva před Arp 188 a gravitační přitažlivostí byla odmrštěna dokola za Ocas pulce. Slapové síly při tak těsném přiblížení vytáhly ze spirální galaxie hvězdy, plyn a prach, a to vše pak vytvořilo nádherný ocas. Odhaduje se, že samotná vetřelecká galaxie leží asi 300 tisíc světelných let za Ocasem pulce a lze ji vidět přes spirální ramena v popředí vpravo nahoře. Galaxie Ocas pulce bude následovat své pozemské jmenovce a jak bude stárnout, tak svůj ocas nejspíš ztratí, přičemž hvězdy z ocasu vytvoří menší satelity velké spirální galaxie.
Oprava: Na chybu v překladu v poloze galaxie za Ocasem pulce upozornil Martin Čejka.

Štítky: Galaxie, Arp 188, Galaxy collision, Merger