Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2012

Melotte 15 v Srdci

Image Credit & Copyright: Stefano Cancelli, Paul Mortfield

Zdá se, že kosmická mračna v centrálních oblastech emisní mlhoviny IC 1805 nabývají fantastických tvarů. Mračna pochopitelně opracovávají hvězdné větry a radiace hmotných hvězd v nově zrozené hvězdokupě v mlhovině Melotte 15. Hvězdokupa má stáří pouze 1,5 miliónu let a v tomto barvitém poli je vpravo spolu s prachovými mračny v siluetě proti zářícímu atomárnímu plynu. Pohled se skládá z úzkopásmových a širokopásmových teleskopických snímků, zabírá asi 30 světelných let a jsou na něm emise vodiku v zelené, síry v červené a kyslíku v modré barvě. Širší snímky ukazují, že IC 1805 má jednoduchý celkový obrys, který ji dává její populární jméno mlhovina Srdce. IC 1805 se nachází asi 7500 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia).

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic1805, Heart nebula, Melotte 15, Narrow-band