Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2010

Utváření NGC 6188

Uznání a copyright: Piotrek Sadowski

Tmavé útvary s jasnými okraji, které letí svou cestou prašnou NGC 6188, jsou dlouhé desítky světelných let. Tato emisní mlhovina se nachází na okraji jinak tmavého molekulárního mračna v jižním souhvězdí Oltáře (Ara), ve vzdálenosti asi 4000 světelných let. Hmotné mladé hvězdy ze zanořené asociace Ara OB1, která vznikla v této oblasti teprve před několika milióny let, utvářejí fantastické tvary a vyvolávají záři mlhoviny hvězdnými větry a intenzivním ultrafialovým zářením. Nedávné vznikání hvězd bylo nejspíš vyvoláno větry a výbuchy supernov z předešlé generace hmotných hvězd, které odfoukly a stlačily molekulární plyn. Pro vytvoření tohoto ostrého podrobného snímku bylo použito Hubblovy palety falešných barev, která zobrazuje emise atomů síry, vodíku a kyslíku v červených, zelených a modrých odstínech. Tento obraz zabírá v odhadované vzdálenosti NGC 6188 asi 200 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Molekulární mračno, OB association, Young stars, Ngc6188, Ngc6193

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk