Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2010

Utváření NGC 6188

Uznání a copyright: Piotrek Sadowski

Tmavé útvary s jasnými okraji, které letí svou cestou prašnou NGC 6188, jsou dlouhé desítky světelných let. Tato emisní mlhovina se nachází na okraji jinak tmavého molekulárního mračna v jižním souhvězdí Oltáře (Ara), ve vzdálenosti asi 4000 světelných let. Hmotné mladé hvězdy ze zanořené asociace Ara OB1, která vznikla v této oblasti teprve před několika milióny let, utvářejí fantastické tvary a vyvolávají záři mlhoviny hvězdnými větry a intenzivním ultrafialovým zářením. Nedávné vznikání hvězd bylo nejspíš vyvoláno větry a výbuchy supernov z předešlé generace hmotných hvězd, které odfoukly a stlačily molekulární plyn. Pro vytvoření tohoto ostrého podrobného snímku bylo použito Hubblovy palety falešných barev, která zobrazuje emise atomů síry, vodíku a kyslíku v červených, zelených a modrých odstínech. Tento obraz zabírá v odhadované vzdálenosti NGC 6188 asi 200 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, Molekulární mračno, OB association, Young stars, Ngc6188, Ngc6193