Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červenec 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červenec 2010

Galaxie v řece

Uznání a copyright: Martin Pugh

Velké galaxie rostou pojídáním těch malých. Dokonce i naše vlastní galaxie praktikuje galaktický kanibalismus a absorbuje menší galaxie, které se dostanou příliš blízko a jsou zachyceny gravitací Mléčné dráhy. Tato praxe je ve vesmíru běžná a ilustruje ji tento pár interagujících galaxií z břehů jižního souhvězdí (Řeka) Eridanus. Velká zborcená spirální galaxie NGC 1532 se nachází více než 50 miliónů světelných let daleko a je zaklesnutá v gravitačním zápasu s trpasličí galaxií NGC 1531, který nakonec ta menší galaxie prohraje. Spirální galaxie NGC 1532 je vidět z boku a měří asi 100 000 světelných let. Na tomto snímku do detailů prokreslený pár NGC 1532/1531 se považuje za podobný dobře prostudovanému systému zepředu viděné spirální galaxie s doprovodnou složkou známému jako M51.

Štítky: Galaxie, Interacting galaxies, Ngc1532, Ngc1531, Eridanus, Merging galaxies

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.