Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. březen 2008

Tváření Jižního pilíře

Uznání: Nathan Smith (Univ. of Colorado), et al., SSC, JPL, Caltech, NASA

Eta Carinae, jedna z nejhmotnějších a nestabilních hvězd v Mléčné dráze, má na své okolí výrazný vliv. Tyto fantastické pilíře zářícího prachu a plynu s vnořenými nově zrozenými hvězdami, které byly tvářeny intenzivními větry a radiací z Eta Carinae a dalších hmotných hvězd, se nacházejí v oblasti Jižního pilíře mlhoviny Carina. Rozpínavá mlhovina Eta Carinae jasně září na jižní obloze ve vzdálenosti zhruba 10 000 světelných let. I tak je tento pozoruhodný pohled většinou zakrytý prachem mlhoviny a je poodhalen pouze v pronikavém infračerveném světle Spitzerovým kosmickým dalekohledem. Eta Carinae samotná je už mimo tento snímek ve falešných barvách vlevo nahoře a na polohu této hmotné hvězdy sugestivně ukazují jasné špičky prachových pilířů. Spitzerův snímek zabírá ve vzdálenosti Eta Carinae asi 200 světelných let.

Štítky: Mlhovina, Star-formation, Prach, Infračervený, Eta Carinae, Spitzer