Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2008

Hvězdotvorná oblast LH 95

Uznání: Hubble Heritage Team, D. Gouliermis (MPI Heidelberg) et al., (STScI/AURA), ESA, NASA

Jak vznikají hvězdy? Aby astronomové lépe porozuměli tomuto složitému a chaotickému procesu, tak využili Hubblův kosmický dalekohled ke snímkování hvězdotvorné oblasti LH 95 v nedalekém Velkém Magelanovu mračnu do nevídaných podrobností. V hvězdotvorných oblastech jsou zpravidla vidět jenom ty nejjasnější, nejmodřejší a nejhmotnější hvězdy, ale snímek nahoře je pořízen s tak vysokým rozlišením a v takových specifických barvách, že lze rozpoznat i mnoho nedávno vzniklých hvězd, které jsou žlutější, slabší a méně hmotné. Na přesně vědecky vybarveném snímku nahoře je vidět modrá zář difuzního vodíku zahřívaného hvězdami a temný prach vytvořený hvězdami nebo výbuchy supernov. Studium poloh a četnosti hvězd s nižší hmotností ve hvězdotvorných oblastech a kolem molekulárních mračen pomáhá odhalovat, za jakých podmínek oblast LH 95, která má asi 150 vznikala světelných let a nachází se asi 160 000 světelných let daleko v jižním souhvězdí Mečouna (Dorado), vznikala.

Štítky: Lmc, Star-forming region, LH 95