Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2012

Polární prstenec galaxie NGC 660

Uznání: Gemini Observatory, AURA, Travis Rector (Univ. Alaska Anchorage)

Na tomto kosmickém potrétu, který je ostrým kompozitním obrazem z široko a úzkopásmových obrazových dat dalekohledu Gemini North na Mauna Kea, je galaxie NGC 660. Za pekuliární vzhled vděčí NGC 660 polárnímu prstenci, je ve vzdálenosti asi 20 miliónů světelných let a plave si v hranicích souhvězdí Ryb (Pisces). Galaxie s polárním prstencem jsou vzácným typem galaxií, které mají podstatnou populaci hvězd, plynu a prachu, v prstenci, který obíhá téměř v rovině téměř kolmé ke galaktického disku. Tato bizarní konfigurace by možná mohla být způsobena náhodně zachyceným materiálem diskem galaxie z procházející galaxie, přičemž zachycené trosky se zřetězily do rotujícího prstence. Bouřlivá gravitační interakce by vyvolala myriády růžových hvězdotvorných oblastí rozesetých kolem prstence. Polární prstenec se dá také využít ke zkoumání tvaru hala temné hmoty, které jinak není vidět, a to výpočtem gravitačního vlivu temné hmoty na rotaci prstence a disku galaxie. Prstenec NGC 660 je větší než disk, měří přes 50 000 světelných let.

Štítky: Temní hmota, Galaxie, Polární prstenec, Interacting galaxy, Ngc660