Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2009

Panoráma Mauna Kea s Mléčnou dráhou

Uznání a copyright: Wally Pacholka (TWAN)

Aloha a vítejte při opravdu nebeské podívané. Skoro snový panoramatický pohled shlíží ze 4200 metrů vysokého vulkanického vrcholu Mauna Kea na Havaji přes vrstvy mračen k noční, hvězdami poseté obloze s vycházející Mléčnou dráhou. Scéna začíná zcela vlevo kopulí kanadsko-francouzsko-havajského dalekohledu (CFHT) s Polárkou, která září vpravo od kopule. Dále vpravo je asterismus Severní kříž v čele s jasnou hvězdou Deneb ponořený do roviny Mléčné dráhy, která vyčnívá nad obzorem. Nad struskovými kužely v popředí visí jak Severní kříž, tak i brilantní bílá Vega. U středu jsou načervenalé mlhoviny, hvězdy i prachová mračna centrální Mléčné dráhy. Světla města Hilo vytvářejí o trochu níže strašidelnou, nazelenalou záři. Nad centrální výdutí Mléčné dráhy svítí červený nadobr Antares, zatímco dále vpravo se v prašné galaktické rovině nachází jasná bílá Alfa Centauri. A konečně úplně vpravo je velká observatoř Gemini North. Hned vlevo od její kopule je kompaktní skupina hvězd známá jako Jižní kříž. Potřebujete pomoci s určením hvězd? Tak položte kurzor na obrázek, nebo si stáhněte menší panoráma s popisky.

Štítky: Mléčná dráha, Jižní kříž, CFHT, Gemini sever, Panorama, Mauna Kea, Polaris, Northern cross, Hilo observatory, Mouse over

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.