Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. únor 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. únor 2009

Srážka družic na nízké oběžné dráze Země

Uznání a copyright: Analytical Graphics, Inc.

Jak často se srážejí družice? Ačkoliv maličké vesmírné trosky mohou příležitostně do družic narazit, tak první známá srážka dvou úplných družic nastala teprve před týdnem. Přestože už byly vypuštěny tisíce družic, tak malá frekvence srážek je způsobena rozlehlostí vesmíru. Ovšem minulý týden narazila nad ruskou Sibiří nefunkční ruská spojová družice Kosmos 2251 do operační americké komunikační družice Iridium 33. Obě družice byly zničeny. Množství masivních úlomků z rozptylujícího se mračna trosek vyobrazeného na vloženém obrázku nahoře zvyšuje risk, že další funkční družice může být zasažena takovým rychle se pohybujícím projektilem. Ke srážce došlo na nízké oběžné dráze ve výšce jen 750 kilometrů, ve které se pohybuje mnoho družic, ale je výrazně výše, než 350 km s Mezinárodní kosmickou stanicí s lidskou posádkou. Jelikož se družice při srážce s rychle letícím kosmickým smetím mohou rozpadnout, tak tato srážka vyvolala pozornost, že nějaká příští srážka družic může jednoho dne nastartovat ablativní kaskádu rostoucího počtu srážek. Výsledkem by mohlo být, že by budoucí lety lidí do vesmíru byly stále riskantnější a doba života drahých družic stále kratší.

Štítky: Srážka, Satellites, Low Earth orbit