Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2012

Osud Mléčné dráhy: Srážka s Andromedou

Uznání: NASA, ESA, Z. Levay and R. van der Marel (STScI), and A. Mellinger

Srazí se naše Galaxie Mléčná dráha jednoho dne se svým větším sousedem s galaxií v Andromedě? Nejspíše ano. Pečlivé měření malých posunů hvězd z M31 vůči galaxiím v pozadí na nedávných snímcích z Hubblova kosmického dalekohledu ukazuje na to, že by střed M31 mohl být v přímém kolizním kurzu na střed naší domovské galaxie. Nicméně chyby v měření rychlosti do stran jsou dostatečně velké na to, že existuje velká možnost, že se centrální oblasti obou galaxií minou, ale přiblíží se dost na to, aby se jejich vnější hala stala gravitačně provázaná. Jakmile se to jednou stane, tak se obě galaxie stanou spojené, budou tancovat dokola a nakonec splynou a stanou se jednou velkou eliptickou galaxií, to vše v několika příštích miliardách let. Nahoře je umělecká představa oblohy ve vzdálené budoucnosti, kdy už centrální části obou galaxií ničí jedna druhou. Přesná budoucnost naší Mléčné dráhy a celé okolní Místní skupiny galaxií zůstane v nadcházejících letech předmětem aktivního výzkumu.

Štítky: Mléčná dráha, Andromeda, Srážka