Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2012

Malebný přechod Venuše

Uznání a copyright: David Cortner

Vzácný přechod Venuše přes Slunce v roce 2004 byl jednou z nejvíce fotografovaných událostí na obloze v historii. Z oblastí, kde bylo možné přechod pozorovat: z Evropy a většiny Azie, Afriky a Severní Ameriky přišla záplava jak vědeckých, tak uměleckých snímků. Solární fotografové po vědecké stránce potvrdili, že efekt černé kapky se opravdu spíše vztahuje ke zřetelnosti pozorování kamerou nebo dalekohledem, než k atmosféře Venuše. Umělecké snímky lze rozdělit do několika kategorií. Jeden typ zachytil přechod před velice podrobným Sluncem. Další kategorie zachytává dvojité výskyty jako třeba siluetu jak Venuše, tak letadla nebo siluety Venuše a Mezinárodní kosmické stanice na nízké oběžné dráze Země. Třetí typ snímků zahrnuje příhodné uspořádání zajímavých mraků, jak je vidět například na snímku nahoře ze Severní Karolíny v USA. Nadšení pozorovatelé oblohy se na celém světě už těší na nadcházející přechod Venuše toto úterý (středa ráno SELČ). Bylo by zajímavé vědět, zda někdo bude naživu a bude si pamatovat jak tento přechod Venuše, tak ten příští v roce 2117.

Štítky: Venuše, Slunce, Přechod