Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. listopad 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. listopad 2012

Jasný Jupiter v Býku

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Ta jasná hvězda, které jste si nedávno povšimli po západu Slunce, není vůbec hvězda. Je to Jupiter, plynný obr, který vládne sluneční soustavě. Jasný Jupiter se blíží do své opozice 3. prosince, kdy bude na pozemské obloze v Býku v postavení opačném vůči Slunci. Jupiter ve středu tohoto pohledu ze 14. listopadu jasně přezařuje žlutavý Aldebaran, alfa hvězdu Býka (Taurus), kde jsou také vidět hvězdokupy Plejády a Hyjády, dobře známé počátkem zimy na večerní obloze na severní polokouli. Umístěte kurzor na obrázek, uvidíte popisky a můžete identifikovat i dva další členy Sluneční soustavy, kteří se blíží do své prosincové opozice. V levém rohu je asi 10 stupňů od Jupiteru malá a slabá planetka Vesta a trpasličí planeta Ceres. Na tomto obrázku si také můžete představit kosmickou sondu NASA Dawn. Sonda Dawn (Úsvit) v září opustila Vestu a s pomocí svého iontového motoru nyní svoji dráhu vytrvale přibližuje k Ceresu, kam má dorazit v únoru 2015.

Štítky: Jupiter, Aldebaran, Vesta, Dawn, Taurus, Opposition, Ceres, Mouse over