Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2012

Odlet od Vesty

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS, DLR, IDA

Příští zastávka: Ceres. Kosmická sonda Dawn minulý týden ukončila svůj roční průzkum asteroidu Vesta a stala se tak první kosmickou sondou, která navštívila daleký svět mezi Marsem a Jupiterem v hlavním pásu asteroidů ve Sluneční soustavě. Ty nejlepší snímky Vesty ze sondy Dawn byly zkompilovány do pohledu nahoře. Vesta vykazuje znaky pozůstatku z ranného období naší Sluneční soustavy, stavebního bloku kamenných planet jako je Země. Starodávný povrch Vesty vykazuje těžké kráterování a dlouhé rýhy nejspíše vytvořené velkými impakty. Nízká gravitace malé planetky umožňuje povrchové útvary jako obří útesy a velkou horu, která dosahuje dvojnásobné výšky pozemského Mount Everestu a která je vidět na snímku dole. Vesta měří asi 500 kilometrů a je druhým nejhmotnějším objektem v pásmu asteroidů. Před dvěma týdny sonda Dawn zažehla svoje jemné iontové rakety a začala stíhat něco těžšího: Ceres. Pokud všechno půjde podle plánu, tak Dawn přiletí k Ceresu v roce 2015. Vzdálený Ceres vypadá v dalekohledu docela jinak, ale co najde Dawn?

Štítky: Vesta, Dawn, Asterioid