Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. listopad 2011

Sesuv hornin na Vestě

Uznání: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS, DLR, IDA

Na asteroidu Vesta jsou jedny z nejimpozantnějších útesů ve Sluneční soustavě. Středem snímku nahoře probíhá shora dolů v délce asi 20 kilometrů hluboký útes. Snímek pořídila kosmická sonda Dawn, která se v tomto roce stala družicí tohoto 500 kilometrového vesmírného kamene. Topografie této škarpy a okolí ukazuje, že po svahů dolů došlo k obrovským sesuvům hornin. Původ škarpy je neznámý, ale části útesu musí být docela staré, jelikož od doby jeho vzniku je zde několik kráterů. Sonda Dawn nyní dokončila výškové mapování a po spirále bude snižovat svoji dráhu, aby mohla lépe zkoumat gravitační pole tohoto asteroidu. Sonda Dawn má od Vesty v roce 2012 odletět na dlouhou cestu k jedinému známému asteroidu, který je větší: k Ceresu.
Oprava: Na vhodnější termín sesuv hornin upozornil Stanislav Ertl. Původně použitý termín "půda" označuje směs hornin, plynů, živých organismů, mrtvých organismů a vody, což na Vestě jistě není.

Štítky: Vesta, Dawn, Cliff