Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. listopad 2011

Přes střed Centaurus A

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage (STScI/AURA) - ESA/Hubble Collaboration; Acknowledgement: R. O'Connell (U. Virginia)

Centrální oblast aktivní galaxie Centaurus A obklopuje fantastická změť mladých modrých hvězdokup, obřích zářivých mračen plynu a tmavých prachových pásů. Tento snímek z Hubblova kosmického dalekohledu byl zpracován tak, aby ukázal přirozené barvy tohoto kosmického víru. Infračervené snímky z Hubbla také ukázaly, že v centru této aktivity se může skrývat něco jako disky hmoty, která se po spirále blíží do černé díry miliardkrát hmotnější, než Slunce. Samotná galaxie Centaurus A je zřejmě výsledkem srážky dvou galaxií, jejíž pozůstatky stále požírá černá díra. Astronomové předpokládají, že takovéto centrální motory z černých děr generují rádiovou, rentgenovou a gama energii, kterou vyzařuje Centaurus A a další aktivní galaxie. Na aktivní galaxii je Centaurus A blízko, jen asi 10 miliónů světelných let daleko, takže je poměrně dostupnou laboratoří pro výzkum těchto mocných zdrojů energie.

Štítky: Prach, Galaxie, Cen A