Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2011

Výtrysky z neobyčejné galaxie Centaurus A

Uznání: ESO/WFI (visible); MPIfR/ESO/APEX/A. Weiss et al. (microwave); NASA/CXC/CfA/R. Kraft et al. (X-ray); Inset: NASA/TANAMI/C. Müller et al. (radio)

Galaxii Centaurus A na tomto kompozitním snímku rozsvěcují výtrysky proudící plazmy vyvrhované centrální černou dírou hmotné spirální galaxie. Výtrysky, které vyvěrají z Cen A jsou delší než milión světelných let. Jak vlastně centrální černá díra do ní padající hmotu vyvrhává zatím není známo. Výtrysky po vyčištění galaxie nafukují velké rádiové bubliny, které nejspíše září milióny let. Pokud rádiové bubliny zase vybudí nějaká procházející fronta, tak se mohou rozzářit i za miliardy let. Rentgenové světlo je na kompozitním snímku nahoře vidět modře, zatímco mikrovlny jsou vidět v oranžové barvě. Vložený obrázek v rádiovém záření ukazuje nově zobrazený, nejvnitřnější světelný rok centrálního výtrysku, který doposud nebyl do takových podrobností zachycen.

Štítky: Galaxie, Výtrysk, Cen A