Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. prosinec 2012

Střed víru na severním pólu Saturnu

Uznání: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute

Co to je na severním pólu Saturnu? Vír podivných a složitě vířících mračen. Střed tohoto víru do dosud nevídaných podrobností minulý týden z oběžné dráhy Saturnu zobrazila kosmická sonda Cassini. Tato mračna jsou ve středu neobvyklého hexagonálního oblačného systému, který obklopuje severní pól Saturnu. Saturnův severní pól se precesním pohybem před pár lety dostal do slunečního světla, sonda Cassini předtím pořizovala pouze infračervené snímky zastíněných oblastí. Snímek nahoře je surový a nezpracovaný a připravuje se pro publikování v roce 2013. Několik podobných snímků této oblasti bylo nedávno zpracováno do videa. Planetární vědci budou jistě pokračovat ve studiu této neobvyklé formace mračen ještě dlouho.

Astrofyzikové: (anglicky) Schůzka k výměně kódu v lednu