Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. prosinec 2012

Plazmové výtrysky z radiové galaxie Herkules A

Uznání: NASA, ESA, S. Baum & C. O'Dea (RIT), R. Perley and W. Cotton (NRAO/AUI/NSF),
and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Proč z této galaxie vyvěrají tak nádherné výtrysky? Nikdo sice s jistotou neví, ale nejspíše to souvisí s aktivní superhmotnou černou dírou v jejím středu. Galaxie Herkules A ve středu snímku se ve viditelném světle zdá být docela normální eliptickou galaxií. Nicméně při zobrazení v rádiových vlnách se objeví ohromné, milión světelných let dlouhé plazmové výtrysky. Podrobná analýza ukazuje, že střed této galaxie, též známý jako 3C 348, je ve skutečnosti 1000 krát hmotnější, než naše vlastní Galaxie Mléčná dráha a že centrální černá díra je též téměř 1000 krát hmotnější, než černá díra ve středu naší Mléčné dráhy. Na snímku nahoře je do snímku z družice Země, z Hubblova kosmického dalekohledu, superponován rádiový obraz pořízený nedávno vylepšeným radioteleskopem VLA (Very Large Array) v Novém Mexiku v USA. Fyzika, která takové výtrysky vytváří, zůstává předmětem výzkumu, přičemž nejpravděpodobnějším zdrojem energie je hmota, která vířivě padá do centrální černé díry.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)