Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. prosinec 2012

47 Tuc u Malého Magellanova mračna

Uznání a copyright: Ivan Eder

Kulová hvězdkupa 47 Tucanae je klenotem jižní oblohy. Je též známa jako NGC 104 a sídlí v halu naší Galaxie Mléčná dráha spolu s asi 200 dalšími kulovými hvězdokupami. Druhá nejjasnější kulová hvězdokupa při pohledu ze Země (po Omega Centauri) se nachází asi 13000 světelných let daleko a lze ji spatřit i pouhým okem u Malého Magellanova mračna (SMC - Small Magellanic Cloud) v souhvězdí Tukana. SMC je satelitní galaxií naší Mléčné dráhy zhruba 210 000 světelných let daleko, ale fyzicky vůbec není 47 Tuc blízko. Vlevo nahoře na tomto širokém záběru jižní oblohy jsou vidět hvězdy na okraji SMC. Hustá hvězdokupa 47 Tuc zhruba o zdánlivém průměru úplňku vlevo dole se skládá z několika miliónů hvězd v objemu pouhých asi 120 světelných let. Mimo jasné jádro kupy 47 Tuc lze snadno spatřit červené obry jako žlutavé hvězdy. Kulová hvězdokupa 47 Tuc je také domovem exotických rentgenových podvojných hvězdných soustav.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Smc, 47 Tuc, Tucana