Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. leden 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. leden 2012

Saturnův hexagon vychází najevo

Image Credit: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Věřte či nevěřte, toto je severní pól Saturnu. Není jasné, jak tento neobvyklý hexagonální oblačný systém, který obepíná Saturnův severní pól vznikl, jak udržuje svůj tvar nebo jak dlouho bude trvat. Hexagon původně objevily sondy Voyager při svých průletech kolem Saturnu v letech 1980-tých, nikdo nikde jinde ve Sluneční soustavě nic podobného neviděl. I když jeho infračervené záření již dříve pozorovala sonda Cassini, nyní družice Saturnu, tak v roce 2009 začal být tento záhadný hexagonální vír poprvé plně osvětlen slunečním světlem. Sonda Cassini od té doby zachytila rotující hexagon ve viditelném světle v dostatečném počtu, takže bylo možné vytvořit zrychlený film. Střed pólu nebyl uspokojivě zobrazen, takže byl vyloučen. Film ukazuje mnoho nečekaných pohybů mračen, takových jako jsou vlny vyvěrající z rohů hexagonu. Planetární vědci budou jistě dost dlouho dále studovat tuto neobvyklou formaci mraků.

Výzkum a rozšiřování obzorů: APOD výzkumná pozice pro postgraduálního studenta. (anglicky)