Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2013

NGC 4372 a Tmavá věcička

Uznání a copyright: Ivan Eder

Na jižní obloze si v souhvězdí Mouchy (Musca) hoví pěkná mlhovina Tmavá věcička, která je výborným cílem pro triedr. Prachové kosmické mračno je vidět proti bohatému poli hvězd jižně od dobře známé mlhoviny Uhelný pytel a od Jižního kříže. Tmavá věcička se na této scéně roztahuje asi na 3 stupních a zdá se, jakoby by na svém jižním konci (vlevo dole) byla označkována kulovou hvězdokupou NGC 4372. Hvězdokupa NGC 4372 pochopitelně sídlí v halu naší Mléčné dráhy a jedná se o objekt v pozadí asi 20 000 světelných let daleko, který se jen náhodou promítá do pohledu na Temnou věcičku. Dobře vykreslená silueta Tmavé věcičky patří molekulárnímu mraku v Mouše, ale její lépe známou přezdívku (Dark Doodad) poprvé použil v roce 1986 astrofotograf a spisovatel Dennis di Cicco při pozorování komety Halley z australského vnitrozemí. Tmavá věcička je asi 700 světelných let daleko a je dlouhá asi 30 světelných let.

Štítky: Molekulární mračno, Tmavá mlhovina, Kulová hvězdokupa, Ngc4372, Musca