Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2013

NGC 4372 a Tmavá věcička

Uznání a copyright: Ivan Eder

Na jižní obloze si v souhvězdí Mouchy (Musca) hoví pěkná mlhovina Tmavá věcička, která je výborným cílem pro triedr. Prachové kosmické mračno je vidět proti bohatému poli hvězd jižně od dobře známé mlhoviny Uhelný pytel a od Jižního kříže. Tmavá věcička se na této scéně roztahuje asi na 3 stupních a zdá se, jakoby by na svém jižním konci (vlevo dole) byla označkována kulovou hvězdokupou NGC 4372. Hvězdokupa NGC 4372 pochopitelně sídlí v halu naší Mléčné dráhy a jedná se o objekt v pozadí asi 20 000 světelných let daleko, který se jen náhodou promítá do pohledu na Temnou věcičku. Dobře vykreslená silueta Tmavé věcičky patří molekulárnímu mraku v Mouše, ale její lépe známou přezdívku (Dark Doodad) poprvé použil v roce 1986 astrofotograf a spisovatel Dennis di Cicco při pozorování komety Halley z australského vnitrozemí. Tmavá věcička je asi 700 světelných let daleko a je dlouhá asi 30 světelných let.

Štítky: Molekulární mračno, Tmavá mlhovina, Kulová hvězdokupa, Ngc4372, Musca

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.