Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2013

Široký ohon komety PanSTARRS

Uznání a copyright: Lorenzo Comolli - Model Overlay: Marco Fulle (INAF)

Pro pozorovatele je slábnoucí kometa PanSTARRS (C/2011 L4) stále vidět nad západním obzorem po západu Slunce, ale v nadcházejících dnech raději před východem Měsíce. Z perspektivy na planetě Zemi kometa stále ukazuje svůj široký prachový ohon. Tato dlouhá expozice na kometu z 21. března byla zvýrazněna, aby mohla ukázat pozoruhodné a jemné pruhování v ohonu. Umístěte na obrázek kurzor (nebo klikněte zde) a můžete se podívat na ohon s modelem sítě synchronních a syndynních křivek. Synchronní křivky (dlouhé, čárkované čáry) sledují polohu prachových částic uvolněných jádrem komety ve stejnou dobu a s nulovou rychlostí. Následné synchronní křivky od sebe dělí jeden den a začínají dole, 10 dnů před průchodem komety periheliem 10. března. Syndynní křivky (plné čáry) ukazují polohy zrn prachu o stejné velikosti, též uvolněných s nulovou rychlostí. Prachová zrna velikosti jednoho mikronu se nacházejí podél horní syndynní křivky. Rozměry zrn rostou proti směru hodinových ručiček až k rozměru 500 mikronů podél syndynní křivky rovnoběžné s kometární drahou (krátce čárkovaná čára přes jádro). V tomto modelu se předpokládá, že síly, které působí na prachová zrna jsou gravitace a tlak slunečního záření. Zdá se, že periodické proužkování ohonu komety PanSTARRS těsně sleduje model synchroních křivek.

Měřítko snímku: Kometa PanSTARRS byla 21. března asi 180 miliónů kilometrů daleko. Obrázek by byl v této vzdálenosti 4 milióny kilometrů široký.

Štítky: Kometa, Dust tail, Mouse over, C/2011 l4, Panstarrs, Syndyne, Synchrone, Striation