Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2013

Ždímání mokrého ručníku na orbitě

Uznání: CSA, ASC, Expedition 35

Co se stane při ždímání mokrého ručníku zatímco se vznášíte ve vesmíru? Voda by neměla spadnout na podlahu, protože při oběhu Země se neupoutané objekty vznášejí. Vyteče ale voda z ručníku nebo ne? Odpověď vás může překvapit. Velitel Expedice 35 Chris Hadfield udělal minulý týden právě takový experiment v prostředí mikrogravitace na Mezinárodní kosmické stanici, takže ukázal, jak zvláštní je prostředí na orbitě a pomohl odpovědět na tuto otázku. Jak předvedl na videu nahoře, tak přestože pár kapek odletělo, tak většina vody zůstala pohromadě a vytvořila uvnitř a kolem ručníku dokola neobvyklé válcovité opletení. Povrchové napětí vody je na Zemi dobře známo a například se využívá k vytváření uměleckých vodních kaskád a nebo ještě běžněji při vzniku kapek deště.

Astrofyzici: Podívejte se na 600+ souborů v Knihovně astrofyzikálních zdrojových kódů.

Štítky: Voda, Video, Microgravity, Towel