Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2013

Kometa PanSTARRS s protiohonem

Uznání a copyright: Marco Fulle (INAF)

Jednou tak slavná kometa po západu PanSTARRS (C/2011 L4), je nyní vidět celou noc z většiny severní polokoule, vrací se do vnější Sluneční soustavy a přitom šplhá vysoko nad rovinu ekliptiky. Kometa sice slábne a bledne, ale její široký prachový ohon stále roste. Tento širokoúhlý teleskopický snímek byl pořízen 15. května pro hvězdnému pozadí v souhvězdí Kefeus (Cepheus). Je vidět, že kometa má vyvinutý rozsáhlý protiohon, tedy prach, který sleduje dráhu komety (vlevo od komety) a na snímku dosahuje více než 3 stupně. Jelikož je kometa je od Země vzdálená něco přes 1,6 astronomické jednotky, tak to odpovídá délce přes 12 miliónů kilometrů. Kometa PanSTARRS projde koncem května jen několik stupňů od severního nebeského pólu.

Štítky: Prach, Comet panstarrs, C/2011 l4, Anti tail