Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. květen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. květen 2013

Messier 109

Uznání a Copyright: Bob Franke

Krásná spirální galaxie s příčkou M109, tedy stodevátá položka ve slavném katalogu Charlese Messiera jasných mlhovin a hvězdokup, se nachází právě pod Velkým vozem v severním souhvězdím Velké medvědice (Ursa Major). Její výrazná centrální příčka dává galaxií při pohledu dalekohledem vzhled řeckého písmene θ "theta", což je běžný matematický symbol pro úhel. M109 na pozemské obloze zabírá velmi malý úhel, zhruba jenom 7 obloukových minut, neboli 0,12 stupně. Ovšem tento malý úhel při odhadované vzdálenosti 60 miliónů světelných let odpovídá ohromnému průměru galaxie 120 000 světelných let. M109 (NGC 3992) je nejjasnějším členem nyní uznávané Kupy galaxií ve Velké medvědici a na obrázku se k ní připojily tři hvězdy popředí s paprsky rozložené přes celý snímek. Na scéně jsou vidět také tři malé, mlhavé, modravé galaxie, zleva doprava UGC 6969, UGC 6940 a UGC 6923, což jsou zřejmě satelitní galaxie větší M109.

Štítky: Angular size, M109, Ngc3992, Ursa major galaxy cluster