Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2013

Magellanův proud

Uznání: Science - NASA, ESA, A. Fox, P. Richter et al.
Image - D. Nidever et al., NRAO/AUI/NSF, A. Mellinger, LAB Survey, Parkes, Westerbork, and Arecibo Obs.

V astronomické verzi hledání pramenů Nilu mají astronomové nyní silný důkaz původu Magellanova proudu. Tento kompozitní obraz ukazuje pás plynu, který byl v letech 1970-tých objeven na rádiových vlnách a to v růžových barvách proti pohledu na celou oblohu přes rovinu naší Mléčné dráhy. Velký i Malý Magellanův mrak jsou satelitní galaxie naší Mléčné dráhy, a jsou vidět u hlavy proudu vpravo. Data z Hubblova spektrografu COS (Cosmic Origins Spectrograph) byla využita pro výzkum výskytu prvků podél linií ke kvasarům, které protínají proud. Výsledky naznačují, že většina materiálu v proudu pochází z Malého Magellanova mračna. Magellanův proud je nejspíš výsledkem gravitačních slapových interakcí mezi oběma trpasličími galaxiemi před asi 2 miliardami lety a Malé Magellanovo mračno ztrácí při přiblížení více materiálu, jelikož má nižší hmotnost.

Štítky: Lmc, Smc, Magellanic clouds

Trpasličí planeta (136472) Makemake

Animace pohybu trpasličí planety (136472) Makemake. Vyznačeny jsou polohy z 18.5.2020 a 1.6.2020. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. 18.05.2020 od 21:39 UT 60x40s. 01.06.2020 od 21:31 UT 60x40s.