Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. srpen 2013

NGC 5195: Tečka pod otazníkem

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing: José Jiménez Priego

Trpasličí galaxie NGC 5195 je nejlépe známá jako menší doprovodná složka Vírové galaxie M51. Na kresbách lorda Rosse je zachycena jako jedna z původních spirálních mlhovin a zdá se, jakoby dohromady utvářely křivku a tečku kosmického otazníku. NGC 5195 měří asi 20 000 světelných let a vedle ohromné M51 (NGC 5194) je jen drobeček. Přiblížení k M51 nejspíše vyvolalo tvorbu hvězd a zvýraznění spirálních ramen. Na tomto majestátním a podrobném obrázku NGC 5195 zpracovaném z obrazových dat Hubblova archívu je zřetelně vidět, že leží za M51. V siluetě proti záři trpasličí galaxie se z okrajů M51 vpravo táhne slapový most tmavých prachových mračen a mladých modrých hvězdokup. Slavný pár interagujících galaxií je asi 30 miliónů světelných let daleko mezi ojem Velkého vozu a souhvězdím Honících psů.

Štítky: M51, Interacting galaxies, Ngc5194, Ngc5195, Whirlpool