Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. září 2013

Extrasolární superzemě Gliese 1214b může mít vodu

Uznání ilustrace a licence: ESO, L. Calçada

Může být na této planetě voda? Vzhledem k tomu, jak blízko je Gliese 1214b u své mateřské hvězdy, tak pokud by tam byla nějaká voda, tak jistě jen ve formě páry. Na umělecké ilustraci nahoře je superzemě Gliese 1214b zobrazena před svojí mateřskou hvězdou, dochází k minizatmění a tím dává lidstvu na vědomí svoji přítomnost. Exoplaneta Gliese 1214b, nebo též GJ 1214b, se označuje jako superzemě proto, že je větší než Země, ale menší než planeta Neptun. Celý planetární systém Gliese 1214 je nejbližším známým systémem od Slunce, je daleko pouhých 42 světelných let. Mateřská hvězda Gliese 1214 je o něco menší a chladnější verzí našeho Slunce. Nedávná pozorování dalekohledem Subaru na Havaji nalezla něco málo planetou rozptýleného modrého světla od mateřské hvězdy. To se zdá nejvíc odpovídat planetě s vodnatou atmosférou, i když je stále možné, že superzemě má mračna tak tlustá, že se rozptýlí jen málo jakékoliv barvy. Detekce vody na exoplanetách je důležitá zvláště proto, že formy života na Zemi potřebují k přežití vodu.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)

Štítky: Voda, Gliese 1214b, Superearth

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.