Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. říjen 2013

M106 podrobně

Uznání: Composite Image Data - Hubble Legacy Archive; Adrian Zsilavec, Michelle Qualls, Adam Block / NOAO / AURA / NSF
Processing - André van der Hoeven

Tento nebeský div vedle Velké medvědice (Ursa Major) s hvězdami Honicích psů (Canes Venatici) okolo byl objeven v roce 1781 metrickým francouzským astronomem Pierre Mechainem. Jeho přítel a kolega Charles Messier ho později přidal do svého katalogu jako M106. Moderní dalekohledy zobrazují vesmírný ostrov: spirální galaxii s rozměrem asi 30 tisíc světelných let ve vzdálenosti 21 miliónů světelných let za hvězdami Mléčné dráhy. Tento barevný kompozitní snímek s výraznými prachovými pásy a jasným centrálním jádrem zvýrazňuje mladé modré hvězdokupy a červené porodnice hvězd, které proplétají spirální ramena galaxie. Tento portrét galaxie s vysokým rozlišením je mozaikou dat z Hubblovy ACS kamery kombinovaných s pozemskými barevnými obrazovými daty. M106 (aka NGC 4258) je blízkým příkladem Seyfertovy třídy aktivních galaxií, které jsou vidět přes celé spektrum od rádiového po rentgenové. Energetické aktivní galaxie pohání hmota, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, M106, Ngc4258