Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. říjen 2013

Nejhustší galaxie

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), Jay Strader (Michigan St. Univ.) et al.

Jasné jádro a vnější části obří eliptické galaxie M60 (NGC 4649) jsou na tomto ostrém podrobném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu opravdu velké. M60 ve vzdálenosti 54 miliónů světelných let měří 120 000 světelných let, takže je jednou z největších galaxií v blízké Kupě v Panně. V kosmickém kontrastu se ta malá okrouhlá skvrnka ve středu obrázku se nyní považuje za ultrakompakní trpasličí galaxii. Je katalogizována jako M60-UCD1 a může docela dobře být nejhustší galaxií v blízkém vesmíru. M60-UCD1 koncentruje polovinu své celkové hmotnosti 200 milliónů Sluncí do poloměru pouhých 80 světelných let, takže hvězdy ve vnitřních oblastech jsou vůči sobě 25 krát blíž, než v okolí Země v Mléčné dráze. Astronomové zkoumají podstatu M60-UCD1 a pokoušejí určit, zda jsou ultrakompaktní galaxie pozůstatky center větších galaxií, které byly slapově očesány při gravitačních přiblíženích, nebo se vyvinuly jako hmotné kulové hvězdokupy. V jejím středu nedávno objevený jasný rentgenový zdroj by mohl být způsoben superhmotnou černou dírou. Pokud je tomu tak, tak by to upřednostňovalo původ M60-UCD1 jako zbytku galaxie.

Poznámka: Jak najít alternativní APODy.

Note: How to find APOD Alternative Mirror Sites

Štítky: Trpasličí galaxie, Elliptical galaxy, M60, Ultra compact, M60-ucd1

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce