Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. říjen 2013

Říjnová polární záře pod prérijní oblohou

Uznání a copyright: Randy Halverson

Vítr a kosmické počasí se transformovaly do této trochu strašidelné noční krajiny. Jak nyní s delšími podzimními nocemi nastala pro lovce polárních září dobrá sezóna tak byla 1. října z centrální Jižní Dakoty ve Spojených Státech zachycena barvitá polární záře a prérijní větrník. Polární záře se zelenými, nebo vzácnějšími červenými barvami, vyvolávají geomagnetické bouře způsobované sluneční aktivitou. Ty dosahují vysoko nad mraky to výšek hodně přes 100 kilometrů proti pozadí vzdálených hvězd v severní noci. U levého okraje lze snadno spatřit vizuální dvojhvězdu Mizar, která vyznačuje střed oje Velkého vozu. Spojnice hvězd Merak a Dubhe míří na obrázku téměř svisle k severnímu nebeském u pólu.

Poznámka: Jak najít alternativní APODy.

Štítky: Polární záře, Kosmické počasí, Roční období, South dakota

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích