Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. říjen 2013

Hubble Remix: Aktivní galaxie NGC 1275

Uznání: Data - Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Al Kelly

Aktivní galaxie NGC 1275 je centrální dominantní člen velké a poměrně blízké Kupy galaxií v Perseu. Tato aktivní galaxie vypadá ve viditelném světle dosti divoce a je také silným zdrojem rentgenové a rádiové emise. NGC 1275 nabírá hmotu jak do ní padají celé galaxie a nakonec krmí superhmotnou černou díru ve svém jádře. Tento barevný kompozitní obraz vznikl z archivních dat Hubblova kosmického dalekohledu a zvýrazňuje výsledné galaktické trosky a filamenty zářícího plynu, z nichž některé jsou dlouhé až 20 000 světelných let. Filamenty v NGC 1275 přetrvávají, přestože zmatek při galaktických srážkách by je měl zničit. Co ty filamenty drží pohromadě? Pozorování naznačují, že tyto struktury vypuzované z galaktického centra aktivitami černé díry drží pohromadě magnetické pole. NGC 1275 se též nazývá Perseus A, měří přes 100 000 světelných let a nachází se 230 miliónů světelných let daleko.

Poznámka: Jak najít alternativní APODy.

Štítky: Rádio, Magnetické pole, Rentgenový, Aktivní galaxie, Kupa v Perseu, Multiwavelength, NGC 1275