Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2012

M13: Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi

Uznání a copyright: Martin Pugh

Anglický astronom Edmond Halley si v roce 1716 poznamenal "Je to jen malý obláček, ale za klidné bezměsíčné oblohy je vidět i pouhým okem.". M13 se dnes nazývá Velká kulová hvězdokupa v Herkulovi a je to jedna z nejjasnějších kulových hvězdokup na severní obloze. Při pohledu dalekohledem jsou nádherně vidět stovky tisíců hvězd kupy. Hvězdy v kupě vzdálené 25 000 světelných let jsou nahuštěné v oblasti o průměru asi 150 světelných let, ale při přibližování k jádru kupy může být v krychli o hraně 3 světelné roky až 100 hvězd. Pro srovnání, nejbližší hvězda ke Slunci je vzdálená více než 4 světelné roky. Na tomto ostrém barevném snímku je vidět nejen husté jádro, ale také vnější oblasti M13. Červení a modří obři, kteří se v hvězdokupě vyvinuli, jsou vidět ve žlutých a modrých odstínech.

Štítky: Hvězdokupa, Kulová hvězdokupa, M13, Halley, Serene

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.