Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. říjen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. říjen 2013

Tři galaxie v Draku

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Tato trojice galaxií se někdy nazývá Skupina Draka a nachází se v severním souhvězdí (ano hádáte správně) Draka. Zleva doprava jsou vidět spirální galaxie z boku NGC 5981, eliptická galaxie NGC 5982 a spirální galaxie zepředu NGC 5985, všechny v jediném zorném poli, které má jen o něco víc než je velikost úplňku. Tyto galaxie se nacházejí zhruba 100 miliónů světelných let daleko od planety Země a jelikož je tato skupina příliš malá na to, než aby byla galaktickou kupou, tak nebyla katalogizována jako kompaktní skupina. Jasné jádro spirální galaxie viděné ze předu NGC 5985 ukazuje při podrobném průzkumu spektrografy výraznou emisi světla specifické vlnové délky, která astronomy přiměla ji klasifikovat jako Seyfertovu aktivní galaxii. Tento triplet není sice tak známý, jako jiná těsná uskupení galaxií, ale kontrast ve vizuálním vzhledu jej činí atraktivním subjektem pro astrofotografy. Tato impozantní hloubková expozice naznačuje slabé, ostře ohraničené obálky kolem eliptické galaxie NGC 5982, což je důkazem mnohých slučování v minulosti. V ještě větších dálkách jsou vidět ještě vzdálenější galaxie pozadí.

Štítky: Galaxie, Seyfert, Ngc 5985, Ngc 5982, Ngc 5981