Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. listopad 2013

Od Kalifornie k Plejádám

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Astronomická cesta od mlhoviny Kalifornie k hvězdokupě Plejády na noční pozemské obloze pokrývá pouze 12 stupňů. Při prohlídce od souhvězdí Persea k souhvězdí Býka to odpovídá úhlovém rozměru 25 úplňků. Širokoúhlá hloubková mozaika snímků z této oblasti zkoumá krajinu prachových mlhovin a barev, které jsou jinak příliš slabé, než abyste je uviděli. Mlhovina Kalifornie má dobře známý tvar, je katalogizována jako NGC 1499, její pobřeží je dlouhé přes 60 světelných let a je 1500 světelných let daleko. Výrazná červená záře mlhoviny pochází od atomů vodíku ionizovaných svítivou modrou hvězdou Xi Persei, která je vidět vpravo od ní. Zcela vpravo je slavná hvězdokupa Plejády, která je asi 400 světelných let daleko a měří kolem 15 světelných let. Její krásnou modrou barvu způsobuje odraz hvězdného světla od mezihvězdného prachu. Uvnitř prachu jsou žhavé hvězdy asociace Perseus OB2 a prašné, tmavé mlhoviny na okraji nedalekého hmotného molekulárního mračna v Perseu.

Štítky: Hvězdokupa, Plejády, M45, Ngc1499, California nebula

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.