Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. listopad 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. listopad 2013

Kometa ISON ze STEREO

Uznání: Karl Battams, NASA, STEREO, CIOC

Stále netknutá kometa ISON (C/2012 S1) vletěla 21. listopadu do tohoto animovaného zorného pole (vlevo) kamery HI-1 kosmické sondy STEREO-A. Kamera také zachytila periodickou kometu Encke, Merkur a Zemi, spolu se Sluncem, které je vpravo, vyříznuté ze snímku, a je zdrojem plápolavého slunečního větru. Z perspektivy observatoře STEREO z meziplanetárního prostoru je planeta Země ve skutečnosti nejvzdálenějším tělesem ve skupině a je vidět na její oběžné dráze za Sluncem. Merkur je nejblíž, ale obě planety jsou tak jasné, že v detektoru kamery vytvářejí ostré svislé sloupce. Obě komety vykazují dost podstatné ohony, ale ISON je blíže ke kameře a bude se tedy zorným polem pohybovat rychleji. Kamery na sondách STEREO a SOHO budou moci sledovat kometu ISON při jejím letu k největšímu přiblížení ke Slunci 28. listopadu, dokonce i když bude kometu ISON obtížné vidět na jasné pozemské úsvitové obloze.

Štítky: Stereo, 2p/encke, Animated gif, Comet ISON, C/2012 s1