Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2013

Měsíc nad Andromedou

Uznání a copyright: Adam Block and Tim Puckett

Velká spirální Galaxie v Andromedě (M31) vzdálená zhruba 2,5 miliónů světelných let, je nejbližší velkou spirální galaxií k naší vlastní Mléčné dráze. Galaxie v Andromedě je vidět i neozbrojeným okem jako malý, mlhavý obláček, ale protože je její povrchová jasnost nízká, tak běžný pozorovatel nemůže ocenit celý rozsah této galaxie na pozemské obloze. Tento kompozitní obrázek porovnává úhlový průměr této blízké galaxie s jasnějším a lépe známým nebeským objektem. Na hloubkové expozici Andromedy, lze sledovat ve spirálních ramenech krásné modré hvězdokupy daleko za jasným žlutým jádrem v kombinaci s typickým pohledem na Měsíc téměř v úplňku. Měsíc je zobrazen ve stejném úhlovém měřítku a na obloze pokrývá asi 1/2 stupně, zatímco tato galaxie je zřetelně mnohem větší. Na hloubkové expozici Andromedy jsou i dvě jasné satelitní galaxie M32 a M110 (dole).

Štítky: M31, Měsíc, Andromeda, Spirální galaxie, Angular size

Snímek planetky (52768) 1998 OR2

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Blíženců. Planetka se má během měsíce dubna stát výzkumným objektem radioteleskopu v Goldstone.