Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. leden 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. leden 2014

Hvězdné proudy v M83

Uznání a copyright: R. Gendler, D. Martinez-Delgado (ARI-ZAH, Univ. Heidelberg) D. Malin (AAO),
NAOJ, ESO, HLA - Assembly and Processing: Robert Gendler

Velká, jasná a krásná spirální galaxie M83 se nachází zhruba 20 miliónů světelných let daleko, poblíž jižního výběžku velmi dlouhého souhvězdí Hydry. Tento pohled na krásný vesmírný ostrov obsahuje pozorování z Hubbla a také pozemská data z Velmi velkých dalekohledů Evropské jižní observatoře, z dalekohledu Subaru japonské Národní astronomické observatoře a z fotografických dat pořízených D. Malinem na Australské astronomické observatoři. M83 měří asi 40 000 světelných let a díky svým zřetelným spirálním ramenům má populární název Jižní větrník. Hojnost červených hvězdotvorných oblastí na okrajích hustých prachových pásů v ramenech také nabízí další populární název M83, Galaxie tisíce rubínů. Nahoře tohoto nového kosmického potrétu se do oblouku vypíná severní hvězdný slapový proud, trosky po gravitačním rozpadu menší satelitní galaxie, která splynula s M83. Tento slaboučký proud hvězd byl nalezen v polovině let 1990-tých pomocí vylepšených fotografických desek.

Štítky: Spirální galaxie, M83, Starstream, Tidal star stream