Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. listopad 2011

V ramenech M83

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing and additional imaging - Robert Gendler

Velká, jasná a krásná spirální galaxie M83 se nachází zhruba 12 miliónů světelných let daleko v jihovýchodním cípu velmi dlouhého souhvězdí Hydra. Tato mozaika poskládaná ze snímků archívu Hubble Legacy Archive sleduje tmavý prach a mladé modré hvězdokupy podél výrazných spirálních ramen, které M83 propůjčily její jméno - Jižní větrník. Bohaté načervenalé hvězdotvorné oblasti, které se typicky nacházejí u okrajů hustých prachových pásů, také naznačují další populární pojmenování M83 jako Galaxie tisíce rubínů. Vpravo nahoře se nachází v jasné žlutavé jádro, kterému dominuje světlo ze starších hvězd. Jádro je také jasné na rentgenových energiích, což ukazuje na vysokou koncentraci neutronových hvězd a černých děr, které po sobě zanechalo překotné vznikání hvězd. M83 je členem skupiny galaxií, do které patří i aktivní galaxie Centaurus A. Tento pohled zabírá v odhadované vzdálenosti M83 25 000 světelných let.
Oprava: Na překlep ve vzdálenosti upozornil Mirek Bena