Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2011

RCW 86: Pozůstatek historické supernovy

Uznání: X-ray: XMM-Newton, Chandra / IR: WISE, Spitzer

Čínští astronomové zaznamenali v roce 185 po Kristu objevení se nové hvězdy v asterismu Nanmen v části oblohy idetifikované na moderních hvězdných mapách hvězdami alfa a beta Centauri. Nová hvězda byla vidět celé měsíce a považuje se za první zaznamenanou supernovu. Tento kompozitní obraz na více vlnových délkách z družicových dalekohledů 21. století XMM-Newton a Chandra v rentgenovém záření a Spitzer a WISE v infračerveném záření ukazuje zbytek po supernově RCW 86, což je pozůstatek po výbuchu hvězdy. Pohled ve falešných barvách ukazuje mezihvězdný plyn zahřátý rozpínající se rázovou vlnou v rentgenových energiích (modře a zeleně) a mezihvězdný prach zářící na chladnějších teplotách v infračerveném světle (žlutě a červeně). Dostatek železa a nepřítomnost neutronové hvězdy nebo pulzaru ve zbytku naznačuje, že původní supernova byla typu Ia. Výbuchy supernov typu Ia jsou termonukleární exploze, které zničí bílého trpaslíka, když na sebe nabalí materiál z doprovodné složky ve dvojhvězdě. Rázové rychlosti změřené v rentgenově emitující obálce a infračervené teploty prachu ukazují, že zbytek se velmi rychle rozpíná do bubliny s nízkou hustotou, která vznikla předchozím výbuchem systému bílého trpaslíka. RCW 86 je poblíž roviny naší Galaxie Mléčná dráha asi 8200 světelných let daleko a má odhadovaný poloměr 50 světelných let.

Štítky: Supernova, Infračervený, Zbytek supernovy, Rentgenový, Sn185, Rcw86, Multiwavelength