Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2003

Rentgenové paprsky z M83

Uznání: R.Soria & K.Wu (MSSL, UCL) CXC, NASA

Jasná a nádherná spirální galaxie M83 se nachází zhruba dvanáct miliónů světelných let od Země v hlavě souhvězdí Hydry. Točitá spirální ramena, tak výrazná na snímcích ve viditelném světle, obdařila tuto galaxii populárním jménem Jižní větrník. Spirální ramena jsou také zjevná i na tomto rentgenovém snímku M83 ve falešných barvách z observatoře Chandra. Ramena jsou stopovaná horkým difuzním plynem, který emituje rentgenové záření. Ale nejvýraznější na tomto rentgenovém snímku je jasná galaktická centrální oblast. Centrální emise nejspíše představuje dokonce ještě více horký plyn vytvořený náhlým poryvem vzniku hmotných hvězd. Také jakoby bodové zdroje neutronových hvězd a černých děr, což jsou závěrečná stádia životního cyklu hmotných hvězd, vykazují koncentraci poblíž středu M83 a nabízí další důkaz pro překotné tvoření hvězd v jádře této galaxie. Světlo z tohoto poryvu tvoření hvězd mohlo poprvé dopadnou Zemi asi před 20 milióny lety.

Štítky: Rentgenový, M83, Star burst galaxy