Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2014

Baryonová akustické oscilace z SDSS III

Uznání: Zosia Rostomian (LBNL), SDSS-III, BOSS

Jak velké se zdají věci, když jsou velmi daleko? Když se díváme přes vesmír, tak odpověď nám může vypovídat o jeho průměrné gravitační historii a tudíž i o jeho složení. Přehlídka baryonovou oscilační spektroskopií BOSS (Baryon Oscillation Spectroscopic Survey) jako součást Sloanovy digitální přehlídky oblohy SDSS-III (Sloan Digital Sky Survey-III) měřila právě s tímto cílem nepatrné znovu se opakující navýšení hustot v hustotách galaxií vzdálených až šest miliard světelných let (rudý posuv 0,7), kdy bylo stáří vesmíru poloviční. Tyto hustotní vlny jsou známy jako baryonové akustické oscilace (BAOs) a očekává se, že se vyskytují v raném vesmíru ve známém měřítku. Měření BOSS v těchto měřítcích ukazují na temnou energi jako silnou součást vesmíru a tak posilují předchozí náznaky takového neobvyklého složení. Na obrázku nahoře je umělecká ilustrace, která baryonové akustické oscilace ve vzdáleném vesmíru zobrazuje zvýrazněným způsobem.

Štítky: Kosmologie, Dark energy, Baryon acoustic oscillations