Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. leden 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. leden 2014

Dvojitá hvězdokupa v Perseu

Uznání a copyright: Fabian Neyer

Toto nádherné pole hvězd zabírá v hrdinském severním souhvězdí Perseus zhruba sedm úplňků (asi 3,5 stupně). Vpravo od středu je slavný pár otevřených neboli galaktických hvězdokup h a chi Perseii. Hvězdokupy jsou též katalogizovány jako NGC 869 (vpravo) a NGC 884, obě jsou asi 7000 světelných let daleko a obsahují hvězdy mnohem mladší a žhavější, než Slunce. Hvězdokupy od sebe dělí jen několik set světelných let a na základě věku jednotlivých hvězd byl určen věk obou hvězdokup na 13 miliónů let, což znamená, že jsou nejspíše produktem stejné hvězdotvorné oblasti. Na dvojitou hvězdokupu je vždycky krásný pohled v triedru, ale z tmavých míst je vidět dokonce i neozbrojeným okem. Ovšem v triedrech a často ani na teleskopických snímcích této oblasti nejsou vidět slabá mračna červeného ionizovaného vodíku, která jsou zase vidět zde. Barevný kompozitní obraz obsahuje totiž i úzkopásmová data, která emisi vodíkových mračen zvýrazňují. Vlevo nahoře je na tomto širokoúhlém pohledu další menší otevřená hvězdokupa NGC 957, která je věkem i vzdáleností podobná a tudíž může se slavnější Dvojitou hvězdokupou souviset.

Štítky: Hvězdokupa, Otevřená hvězdokupa, Hydrogen-alpha, Double cluster, Ngc869, Ngc884, Perseus, Ngc957