Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 2008

Mladé hvězdy v NGC 346

Uznání: Antonella Nota (ESA/STScI) et al., ESA, NASA NASA

Hmotné hvězdy v NGC 346 mají krátký, ale energický život. Tato hvězdokupa je ponořená v největší hvězdotvorné oblasti v Malém Magellanově mračnu ve vzdálenosti asi 210 000 světelných let. Hvězdné větry a záření hvězd vymetly v asi 200 světelných let velkém mračnu plynu a prachu mezihvězdnou kavernu a vyvolaly vznikání hvězd a opracovávání hustých vnitřních okrajů této oblasti. Hvězdotvorná oblast katalogizovaná jako N66 zřejmě obsahuje velkou populaci zárodečných hvězd. Tyto zárodečné hvězdy jsou rozprostřeny po vnořené hvězdokupě , jsou staré asi 3 až 5 miliónů let a ještě ve svých jádrech nespalují vodík. Na obrazu ve falešných barvách nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu je viditelné a blízké infračervené světlo vidět modře a zeleně, zatímco světlo emise atomárního vodíku je červené.

Štítky: Star-formation, Hvězdokupy, Ngc 346