Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. únor 2014

NGC 2359: Thorova přilba

Uznání a copyright: Bob and Janice Fera (Fera Photography)

Toto kosmické mračno ve tvaru přilby s křídlovitým přívěsky se populárně jmenuje Thorova přilba. Thorova přilba je pojmenovaná po norském bohovi a při svých 30 světelných letech má opravdu heroické rozměry. Přilba je ovšem ve skutečnosti spíše mezihvězdnou bublinou, kterou rozfouknul rychlý vítr z jasné hmotné hvězdy ve středu bubliny, když vymetl okolní molekulární mračno. Centrální hvězda je extrémně žhavým typem obra známým jako Wolf-Rayetova hvězda, a o těchto hvězdách se předpokládá, že se nacházejí v krátkém vývojovém období před supernovou. Mlhovina se nachází asi 15 000 světelných let daleko v souhvězdí Velkého psa (Canis Major) a je katalogizovaná jako NGC 2359. Tento ostrý snímek, pořízený s využitím úzkopásmových a širokopásmových filtrů zachycuje výrazné podrobnosti filamentární struktury mlhoviny. Vykazuje silnou modrozelenou emisi, která v zářící mlhovině pochází od atomů kyslíku.

Štítky: Supernova, Wolf rayet star, Emisní mlhovina, Ngc2359, Thor's helmet, Thor