Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2014

IC 1805: Světlo ze Srdce

Uznání a copyright: César Blanco González

Emisní mlhovina IC 1805 se rozkládá na téměř 200 světelných let a je směsicí mračen zářícího mezihvězdného plynu s tmavými mračny prachu ve vzdálenosti asi 7500 světelných let daleko v Perseově spirálním ramenu naší Galaxie. V této oblasti, která nese jméno mlhovina Srdce a jejíž tvar je vhodný pro den sv. Valentýna, vznikly i hvězdy. Tvary mračen opracovávají hvězdné větry a radiace z hmotných žhavých hvězd v nově zrozené hvězdokupě Melotte 15, která vznikla uvnitř mlhoviny teprve před 1,5 milióny let. Tento hloubkový teleskopický snímek mapuje všudepřítomné světlo z úzkých emisních čar atomů v mlhovině do barevné palety, kterou učinily populární snímky hvězdotvorných oblastí z Hubbla. Zorné pole na obloze zabírá asi dva stupně, neboli čtyři úplňky. Kosmické srdce se nalézá v souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia), což byla chlubivá mýtická královna Etiopie .

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Narrowband, Ic1805, Heart nebula, Sho