Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2013

Melotte 15 v Srdci

Uznání a copyright: Jimmy Walker

Zdá se, že kosmická mračna nabývají v centrálních oblastech emisní mlhoviny IC 1805 fantastických tvarů. Mračna opracovává hvězdný vítr a radiace z horkých hmotných hvězd v nově zrozené hvězdokupě uvnitř mlhoviny Melotte 15. Mladá hvězdokupa o stáří pouhých 1,5 miliónů let je u středu tohoto barevného kousku oblohy spolu s tmavými prachovými mračny v siluetě. Teleskopický pohled zabírá asi 30 světelných let a dominuje mu emise atomů vodíku. Ovšem širokoúhlejší snímky ukazují celkově jednodušší obrys IC 1805, ze kterého pochází její populární název Mlhovina Srdce. IC 1805 se nachází v severní Mléčné dráze, asi 7500 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia).

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic1805, Heart nebula, Melotte 15

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.