Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2013

Mračna vodíku v M33

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Zdá se, že nádherná spirální galaxie M33 má více než očekávaný podíl zářícího vodíku. M33 je též známá jako Galaxie v Trojúhelníku, leží ve vzdálenosti asi 3 milióny světelných let a je výrazným členem místní skupiny galaxií. Na tomto teleskopickém galaktickém portrétu, který zvýrazňuje červené mračna ionizovaného vodíku neboli HII oblasti, je vidět vnitřních 30 000 světelných let. Obří HII oblasti v M33 podél volně se vinoucích spirálních ramen z jádra jsou jedny z největších známých hvězdných porodnic, v těchto místech vznikají velmi hmotné, ale krátce žijící hvězdy. Intenzivní ultrafialové záření ze svítivých hmotných hvězd ionizuje okolní plynný vodík a nakonec vytváří charakteristickou červenou zář. Při zpracování tohoto obrazu byla využita širokopásmová data, ze kterých se dá pořídit barevný obraz galaxie a úzkopásmová data pořízená přes H-alfa filtr, který propouští pouze světlo nejsilnější emisní čáry vodíku. Pokud položíte kurzor na obrázek, tak uvidíte pouze úzkopásmová monochromatická data samotná, nebo se můžete podívat na video procházku vodíkovými mračny v M33.

Štítky: Vodík, Oblast H-II, H alpha, M33, Star-forming region, Ngc 598, Mouse over