Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2014

Střed Vozky

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Starobylé souhvězdí Vozky (Auriga) jede na severní zimní obloze vysoko a je bohaté na hvězdokupy a mlhoviny. Tato hloubková teleskopická mozaika zabírá na obloze skoro 24 úplňků (12 stupňů), byla pořízena v lednu a ukazuje ta nejpopulárnější místa, která ve Vozkovi navštěvují kosmičtí turisté. Toto husté pole se nachází v rovině naší Mléčné dráhy ve směru opačném od galaktického centra. Potřebujete instrukce? Skoro dole je u hranice Vozky s Býkem jasná modrá hvězda Elnath, též známá jako jednak beta Tauri a také gama Aurigae. Zcela vlevo a asi 300 světelných let daleko pokrývají rušné smyčky filamentů zbytku supernovy Simeis 147 asi 150 světelných let. Vpravo se nachází emisní mlhovina IC 410, která je ovšem podstatněji dále, asi 12 000 světelných let. Hvězdotvorná oblast IC 410 je slavná svojí zanořenou hvězdokupou NGC 1893 a mračny prachu a plynu ve tvaru pulců. Mlhovina Planoucí hvězda IC 405 je jen o něco dále. Její červená, spletitá mračna zářícího vodíku dostávají energii od žhavé hvězdy typu O AE Aurigae. Mnoha pozorovatelům s triedry jsou dobře známy dvě otevřené hvězdokupy Charlese Messiera M36 a M38 v zorném poli nahoře.

Štítky: Emisní mlhovina, M38, Flaming star, Simeis 147, Ic410, Ic417, M36, Ic405