Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2014

Pulci v IC 410

Uznání a copyright: Martin Pugh

Tento podrobný teleskopický snímek ukazuje ve výrazných falešných barvách jinak slabou emisní mlhovinu IC 410. Zobrazuje také dvě další pozoruhodné obyvatele tohoto kosmického rybníku plynu a prachu vpravo pod středem, pulce z IC 410. Obrázek se skládá ze snímků pořízených přes úzkopásmové filtry. Úzkopásmová obrazová data sledují v mlhovině atomy, emise atomů síry je červená, vodíku zelená a kyslíku modrá. Mlhovina samotná je částečně zakrytá prachem v popředí, který obklopuje mladou galaktickou hvězdokupu NGC 1893, která dodává energii zářícímu plynu. Pulci jsou z hustšího studeného prachu a plynu, mají délku asi 10 světelných let a jsou místy, kde by mohly vznikat hvězdy. Hvězdy z hvězdokupy pulce utvářejí větry a zářením, přičemž jejich ocasy míří pryč od centrální oblasti hvězdokupy. IC 410 se nachází asi 12 000 světelných let daleko v souhvězdí Vozky (Auriga).

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic 410, Tadpoles, Ngc1893